Nu kan ni rösta fram årets bästa skivor enligt reggay.se om vi har missat någon skiva kan ni lägga till den längs ner!!!! Alla skivorna ligger bland mina spelistor på spotify listan heter årets reggae/dancehall samt soca skivor. Dessutom så kommer personen som har bäst motivering till varför just den skivan är årets bästa att vinna ett ex av densamma Now you can vote for this year’s best albums according reggay.se if we have missed any disc you can add it to the bottom!! All CDs are among my spelistor on spotify list named this year’s reggae / dancehall and soca CDs. In addition, the person who has the best explanation of why that particular disc is the year’s best to win a copy of the same Nu kan ni rösta fram årets bästa skivor enligt reggay.se om vi har missat någon skiva kan ni lägga till den längs ner!!!! Alla skivorna ligger bland mina spelistor på spotify listan heter årets reggae/dancehall samt soca skivor. Dessutom så kommer personen som har bäst motivering till varför just den skivan är årets bästa att vinna ett ex av densamma

Detta bildspel kräver JavaScript.

Albarosie släpper sin fjärde fullängdare 2 Times Revolution. Om vi tar det från början så släpptes Soul Pirate 2008 för att sedermera följas upp av 2009 års Escape from Babylon som finns i minst två olika utgåvor pga. en viss frispråkighet som inte gillades i västvärlden. Dub Clash släpptes 2010 och är ett dubalbum som titeln antyder. Alberto D’Ascola som han egentligen heter är född i Messina på Sicilien en Ö i Medelhavet tillhörande Italien. Han flyttade sedermera till Milan och spelade i olika band. De kändaste Reggae National Tickets turnerade på Jamaica och Albarosie blev erbjuden ett jobb på Gee Jam studios in Port Antonio.  Efter ungefär sex år på sin nya ö slog han igenom som artist 2006 med Herbalist (även om det finns singlar som släpptes redan 2003) sedan har det forsatt med hits som call up jah, ett par låtar tillsammans med Michael Rose-waan_the_ting och klassikern Guess Who’s Coming To Diner. Han har fortsatt med egna hits som holy_mount_zion, meditation_(med Sizzla), police_polizia, Rastafari Anthem, Kingston Town och Humbleness samt Real Story singlarna är inte i kronologisk ordning. Hans fjärde skiva 2 times Revolution är producerad av honom och Clifton ”Specialist” Dillon. På senaste hyllar han den sydamerikanska frihetsrörelsen med Che Guevara i spetsen speciellt i den Spanska La Revolucion. Men plattan är också en hyllning till sitt hemland Italien det känns som en viss hemlängtan infinner sig. 2 Times Revolution har föregåtts av singlarna Rolling Like A rock och ytterligare en nyversion av JR Reid One Blood här i kombinationen med de två under namnet Respect. Etana är med och gästar på ett av plattans bättre spår You make me feel good. På ytterligare en av favoriterna International Drama medverkar Giuseppe Tarantino och den innehåller en del Italienska textrader. Camilla är ytterligare en favorit. Jag tycker han har lyckats fått till ett av de coolaste skivomslagen någonsin, Dessutom anser jag att de är häftigt att han tackar Yared Tekeste URF i sin tacklista.  2 Times Revolution är mer spretig och experimentell än de tre tidigare skivorna och de känns som att han tar sin musik vidare ett plan men jag tycker personligen att både Soul  Pirate och Escape From Babylon är bättre och mer konkreta i sitt sammanhang.

Bernhard Perzanowski

BUSHMAN

Sings The Bushdoctor

VP Records

Reggae

CCC

Det är lite märkligt för vi diskuterade Bushman för några månader sen. Det är tre år sedan han släppte Get In your Mind så det var ett tag sen. Dwight Duncan gick under artistnamnet Junior Melody när han spelade som selector för soundsystemet Black Star Line. Han mötte Steely & Clevie på en fotbollsplan och fick provsjunga för dom. Detta resulterade i debuten Nyah Man Chant 97 som etablerade honom som en ny rootsreggaeartist inom mer tradionell reggae. Att Peter Tosh är en stor inspirationskälla för jamaicanska artister är väl ingen nyhet direkt och allra minst för artister som Bushman och Anthony B. Jag känner mig trött när jag hör dessa oändliga covers på Bob Marley Peter Tosh och allt annat som har med The Wailers att göra. Bushman gör en bra coverplatta och både fraseringen och arrangemangen i låtarna sitter som smäck! Jag tror inte Peter vrider sig i sin grav utan ler lite ironiskt från Zion over there. Det känns lite tråkigt när man har väntat på något nytt från Bushman (jag är inte ensam om det vill jag lova) att han inte kan göra en skiva med eget material. Albumet är producerat av Penthouse Productions och backas av musiker som Sly & Robbie samt Kirk Bennett. Han får hjälp av Buju Banton på Mama Africa och Tarrus Riley i Don´t look Back och det är dessa som sticker ut lite extra från en ganska standardiserad skiva, som hade behövt ta ut svängarna mer för att bli något eget istället för en bra coverplatta.

Bernhard Perzanowski

13

1

Annonser

6 svar till “Nu kan ni rösta fram årets bästa skivor enligt reggay.se om vi har missat någon skiva kan ni lägga till den längs ner!!!! Alla skivorna ligger bland mina spelistor på spotify listan heter årets reggae/dancehall samt soca skivor. Dessutom så kommer personen som har bäst motivering till varför just den skivan är årets bästa att vinna ett ex av densamma Now you can vote for this year’s best albums according reggay.se if we have missed any disc you can add it to the bottom!! All CDs are among my spelistor on spotify list named this year’s reggae / dancehall and soca CDs. In addition, the person who has the best explanation of why that particular disc is the year’s best to win a copy of the same Nu kan ni rösta fram årets bästa skivor enligt reggay.se om vi har missat någon skiva kan ni lägga till den längs ner!!!! Alla skivorna ligger bland mina spelistor på spotify listan heter årets reggae/dancehall samt soca skivor. Dessutom så kommer personen som har bäst motivering till varför just den skivan är årets bästa att vinna ett ex av densamma

1. Kiihjano är en av Sveriges nya stjärnor och gör en fet samman satt reggae som gör så håret står på ända!!!!

2. Är en relativt ny artist då blir det lätt ett misstag vissa artistnamn som Kiihjano och Caribinghi.Tävlingen är avgjord och Kihjano On The Rise vann kolla omröstningsförmuläret så ser ni allt i % MVH Bernhard Perzanowski