Labyrint Labababa

Labyrint kommer från Gottsunda en förort till Uppsala. De består av Jacco, Aki och Dajanko samt Dj Sai. De har blivit signade till Universal som är ett av världens största skivbolag. De som jag känner när jag skriver en recension om Labababa är att cd-skivan som medium har passerat ett bäst före datum, Nuförtiden bryr sig inte ens de största bolagen om att ge ut skivor i någon större omfattning utan sätter den digitala utgivningen som högsta prioritet som medium före den fysiska utgivningen av plattan. De kommer en fullängdare i Februari på cd och vinyl. När jag började som musikjournalist var de cd singlar som var ett starkt medium för att få ut sin musik i radio och kunna sälja fullängdare även vinyl förekom ganska flitigt . Jag hade äran att få träffa delar av gruppen i sommras samt nyligen på musikens hus på JR Eric minneskonsert vilket känns extremt roligt.

Labyrint har släppt två epn och en singel tidigare Kärleken och Miljonprogrammerade samt Hasslade. En av de första låtarna jag hörde med de var Trakterna och Vår Betong. När de nu är dags för en fullängdare hade jag inte en aning om att de skulle lyckas så fatalt bra med sin debut. Titeln Labababa låter som något de har hämtat från sina barns vokabulär. De som drar ner betyget på skivan en aning (vilket jag inte envänder mig av på bloggen förutom på gamla recenioner) är en del meningslösa prator eller som man säger i musiksammanhang skit vilket är rätt träffande i de här sammanhanget. Plattan är producerad av Salla och Masse
från Redline studios samt  DJ Sai, Måns Asplund, Jens och Resch samt Partillo.

Labababa slår ur ett underdogperspektiv eller som man säger på svenska förortsromantik, jag skulle nog personligen välja att kalla deras texter för gatsmarta (streetwise på engelska). Att folk kan ha problem med att uppfatta hur Sverige har blivit de senaste 17 åren är väl ingen nyhet för oss som samhället redan sparkar på d.vs de fattiga som drabbas av dagens politik vilket de behandlar i introt. Vi har dessa diskussioner dagligen på jobbet så de är skönt att fler än vi har fattat grejen med de nya kapitalistiska och råa Sverige. Det är dessa saker samt arbetsmoral, kärlek och en doftande weedromantik som kanske inte faller alla på läppen. Personligen tycker jag de är bättre att folk chillar lite och softar än dricker sprit och tar tjack för att gå ut på stan och puckla på någon.

Labababa bjuder på ett skönt sväng i Hip-Hop och ett bra gung i reggaelåtarna. Sedan förgyller gästartister och grupper som Helt Off, Kapten Röd och Amsie Brown samt Dani M skivan med sina gästinlägg. De har lyckats göra en stark debut som släpps som fysisk skiva på cd och vinyl i Februari. De är nominerade i fyra kategorier till Kingsizagalan som avgörs den 15 Februari på Hamburgerbörs i Stockholm.

Bernhard Perzanowski

4 svar till “Labyrint Labababa

  1. Ping: Labyrint s nya album ”Garalaowit” ute nu! | www.reggay.se

Lämna en kommentar